Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. únor 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. únor 2020

Dvě polokoule noční oblohy

Uznání a copyright: Petr Horálek/ESO, Juan Carlos Casado/IAC (TWAN)

Za obzorem, který probíhá uprostřed pohledu na dvě polokoule pozemské noční oblohy, se skrývá Slunce. Digitálně spojené mozaiky byly pořízeny z odpovídajících šířek, jedna 29 stupňů severně a druhá 29 stupňů jižně od rovníku naší planety. Nahoře je severní pohled z observatoře IAC v La Palma, který byl pořízen v únoru 2020. Dole je dobře sesazená jižní scéna z observatoře ESO La Silla pořízená v dubnu 2016. Mléčná dráha v této projekci probíhá téměř svisle nad a pod obzor. Kolem galaktického středu v dolní polovině obrazu jsou výrazně vidět její tmavá mračna a jasné mlhoviny. V horní polovině se jasná Venuše noří do zvířetníkového světla. Zvířetníkové světlo je sluneční světlo slabě rozptylované meziplanetárním prachem a na hvězdnaté obloze sleduje v úplném kruhu rovinu ekliptiky Sluneční soustavy. Z obráceného obzoru z La Silla dolů ční kopule velkých dalekohledů, zatímco v La Palma jsou nad středem vícezrcadlové dalekohledy Magic. Když tyto obě polokoule noční oblohy prozkoumáte, tak můžete také najít Galaxii v Andromedě a Velký a Malý Magellanův oblak.