Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. únor 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. únor 2020

Start rakety na jižní obloze

Uznání a copyright: Brendan Gully

Při západu Slunce byla 6. prosince z otáčející se planety vypuštěna raketa společnosti Rocket Lab Electron. Odstartovala z poloostrova Mahia na severním ostrově Nového Zélandu s četnými malými družicemi na palubě při (desátém) startu přezdívaném "už nám docházejí prsty [na rukou]" (Running Out of Fingers). Ohnivá stopa Electronu vytvořila ladný startovní oblouk k jihu v jižním moři a na jižní obloze. Ve velkých výškách trajektorie rakety Slunce stále svítilo, takže pohybující se páry stop a zplodin rakety sluneční světlo ozařovalo i po setmění. Z perspektivy kamery na stativu se vrchol oblouku rakety téměř shoduje s Jižním nebeským pólem, ovšem žádné jasné hvězdy tam na jižní obloze nejsou. I tak je na časosběrném kompozitním obrazu snadné najít střed oblouků hvězd.

1. Wikipedia: List_of_Electron_rocket_launches