Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. březen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. březen 2020

Pohled na Měsíc z Apolla 13

Uznání videa: NASA, LRO; Data Visualization: Ernie Wright (USRA); Video Production & Editing: David Ladd (USRA);
Music: Visions of Grandeur, Universal Production Music, Fredrick Wiedmann

Co když by jediná cesta zpátky na Zemi vedla kolem odvrácené strany Měsíce? To bylo dilema posádky Apolla 13 v roce 1970, když se ve své nečekaně poškozené kosmické lodi snažila vrátit domů. Na jejich dobrodružné cestě s Měsícem uprostřed jim ztrátu rádiového kontaktu s řídícím střediskem NASA nahradil nádherný pohled na odvrácenou stranu Měsíce. Tyto pohledy byly nyní digitálně znovu vytvořeny na základě podrobných snímků Měsíce, které pořídila družice LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter). Video začíná se Zemí, která mizí za lunárním okrajem a o osm minut později na odvrácené straně Měsíce vyjde Slunce a začíná osvětlovat jeho neobvyklý a krátery pokrytý povrch. Rádiový kontakt byl zase obnoven jen několik minut poté, co vyšel srpek Země. S využitím gravitace Měsíce a za pomoci rad důmyslných inženýrů a vědců v NASA Apollo 13 o několik dní později otevřelo nad Tichým oceánem své padáky a bezpečně přistálo zpátky na Zemi.

1. NASA: Apollo 13 Crew Portrait