Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. březen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. březen 2020

Extrémní výbuch černé díry

Uznání: X-ray: Chandra: NASA/CXC/NRL/S. Giacintucci, et al., XMM-Newton: ESA/XMM-Newton; Radio: NCRA/TIFR/GMRT; Infrared: 2MASS/UMass/IPAC-Caltech/NASA/NSF; Text: Michael F. Corcoran (NASA, Catholic U., HEAPOW)

Astronomové věří, že našli doposud nejsilnější výbuch černé díry ve Vesmíru. Na kompozitním obrazu ve falešných barvách je vidět kupa galaxií v souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus) Obraz obsahuje rentgenové snímky (z observatoří Chandra a XMM-Newton) v purpurové barvě a rádiový snímek (z indického radioteleskopu Giant Metrewave Radio Telescope) v modré (spolu s infračerveným snímkem galaxií a hvězd v bílé barvě pro srovnání). Čárkovaná čára ohraničuje dutinu rozfouknutou superhmotnou černou dírou, která se ukrývá ve středu galaxie označeném křížkem. Dutinu vyplňuje rádiová emise. Předpokládá se, že toto velké rozfouknutí nastalo kvůli černé díře, která toho snědla příliš a zakusila "vrhnutí černé díry", což vyústilo do vyvržení silného rádiového výtrysku do mezigalaktického prostoru. Množství energie potřebné k rozfouknutí této dutiny odpovídá asi 10 miliardám výbuchů supernov.

1. NASA: Big Blowout in Ophiuchus