Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. březen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. březen 2020

Černá díra trhá prolétající hvězdu

Uznání ilustrace: NASA, JPL-Caltech

Co se stane hvězdě, která prochází blízko černé díry? Pokud hvězda dopadne přímo na hmotnou černou díru, tak dopadne dovnitř zcela úplně a všechno zmizí. Ovšem je pravděpodobnější, že se hvězda přiblíží dostatečně blízko, aby gravitace černé díry mohla odtrhnout její vnější vrstvy nebo roztrhnout celou hvězdu. Potom většina hvězdného plynu do černé díry nespadne. Takové stelární slapové roztržení může být tak jasné jako supernova a automatizované přehlídky oblohy jich objevují větší počty. Na umělecké ilustraci kolem hmotné černé díry právě prošla hvězda a ztratila plyn, který pokračuje na oběžné dráze. Vnitřní okraj prachoplynového disku kolem černé díry se roztrháním zahřál a může zářit i dlouho poté, co hvězda odletěla.

1. VT.edu: Frequently Asked Questions About Black Holes