Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. duben 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. duben 2020

Hustý provoz v Býkovi

Uznání a copyright: Lionel Majzik

Poslední dobou je v Býkovi hustý provoz. Tento snímek na obloze s lehkým závojem byl pořízen 1. dubna nad maďarským městem Tapiobicske a zaznamenal ve zvířetníkovém souhvězdí Býka (Taurus) a u roviny ekliptiky Sluneční soustavy působivé nakupení objektů. V teleskopickém zorném poli dole zprava doleva uhání Mezinárodní kosmická stanice. Vpravo je přeexponovaná jasná vnitřní planeta Venuše, která se na pozemské obloze toulá téměř tak daleko od Slunce, jak je to jen možné, ale blíží se mnohem pomaleji. Vlevo nahoře stojí hvězdy z Plejád. Nikdo se při tomto těsném setkání nezranil, protože ve skutečnosti ani blízké nebylo. Kosmická stanice je trvale obydlená od roku 2000 a obíhá zhruba 400 kilometrů nad povrchem planety Země. Venuše je nyní téměř 2/3 astronomické jednotky daleko a září jako brilantní Večernice. Hvězdokupa Plejády je mnohem trvanlivější obyvatel souhvězdí Býka vzdálený 400 světelných let.

1. APOD: 2020-04-02 Venuše a Plejády v dubnu
  2. NASA: Spot the Station
  3. EarthSky.org: April 2020 guide to the bright planets
  4. APOD: 2020-01-04 Polární září zdobená obloha
  5. EarthSky.org: What is an astronomical unit?
  6. APOD: 2019-11-07 Messier 45: Dcery Atlase a Pleione