Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. duben 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. duben 2020

Vesmírný ostrov Andromeda

Uznání a copyright: Yuzhe Xiao

Nejvzdálenějším objektem, který je snadno vidět i pouhým okem, je M31, velká Galaxie v Andromedě, vzdálená asi 2,5 miliónů světelných let. Ovšem bez dalekohledu se dokonce i tato nesmírně velká spirální galaxie o rozměru přes 200 000 světelných let jeví jako mlhavý obláček v souhvězdí Andromedy. Naproti tomu je na tomto nádherném teleskopickém snímku vidět jasné žluté jádro, tmavé vinoucí se pásy prachu, rozsáhlá modrá spirální ramena a hvězdokupy. Vědomí, že existuje mnoho vzdálených galaxiích jako je M31 dnes inspiruje mnohé pozorovatele, tak astronomové právě před 100 lety tento fundamentální koncept debatovali. Jsou tyto "spirální mlhoviny" jednoduše součásti naší vlastní Galaxie Mléčné dráhy nebo jsou to "vesmírné ostrovy", vzdálené systémy hvězd srovnatelné se samotnou Mléčnou dráhou? To byla ústřední otázka slavné debaty Shapley-Curtis v roce 1920, která byla později rozřešena pozorováními M31 ve prospěch Andromedy jako, vesmírného ostrova.

Debata odborníků: Jak lidstvo objeví první mimozemský život?

1. SEDS.org: Messier's Drawings of M31/32/110 and M42/43