Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. červenec 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. červenec 2020

Dlouhé ohony komety NEOWISE

Uznání a copyright: Petr Horálek

Kometa NEOWISE (C/2020 F3) nyní prolétá severní oblohou naší milé planety. Její dlouhé ohony se táhnou hloubkovým pohledem na oblohu nad Suchým vrchem v České republice. Kompozitní obraz pořízený v noci z 13. na 14. července se skládá z obyčejného snímku popředí a z expozic oblohy přes filtr vedenými za hvězdami a ukazuje podrobnosti kometárního ohonu, které pouhým okem nejsou vidět. Slabé struktury sahají více než 20 stupňů od jasné komy až k horní části snímku. Pouhým okem se dá snadno vidět široce zakřivený žlutavý prachový ohon, který odtlačuje tlak záření samotného slunečního světla. Ovšem slabší, modřejší ohon je od reflexivního kometárního prachu oddělený. Ten slabší ohon je ohon iontový a vzniká z iontů vytažených z komy magnetickým polem slunečního větru, které pak ve slunečním světle fluoreskují. Odlétající kometa NEOWISE stoupá na severní večerní obloze výš a 23. července bude nejblíže Zemi.

Pozoruhodná podání snímků komety NEOWISE do APODu: 15., 14., 13., 12., 11., 10. července a dříve.

1. APOD: 2020-07-15 Kometa NEOWISE nad Švýcarskými Alpami
  2. Cnr.it: Comet Hale Bopp showing its two tails
  3. Astronom.cz: Comet in Morning Glare
  4. NASA: NASA’s Parker Solar Probe Spies Newly-Discovered Comet NEOWISE
  5. NASA: How to See Comet NEOWISE

Štítky: Kometa NEOWISE, C/2020 F3, Dust tail, Ion tail

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA