Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. červenec 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. červenec 2020

Dlouhé ohony komety NEOWISE

Uznání a copyright: Petr Horálek

Kometa NEOWISE (C/2020 F3) nyní prolétá severní oblohou naší milé planety. Její dlouhé ohony se táhnou hloubkovým pohledem na oblohu nad Suchým vrchem v České republice. Kompozitní obraz pořízený v noci z 13. na 14. července se skládá z obyčejného snímku popředí a z expozic oblohy přes filtr vedenými za hvězdami a ukazuje podrobnosti kometárního ohonu, které pouhým okem nejsou vidět. Slabé struktury sahají více než 20 stupňů od jasné komy až k horní části snímku. Pouhým okem se dá snadno vidět široce zakřivený žlutavý prachový ohon, který odtlačuje tlak záření samotného slunečního světla. Ovšem slabší, modřejší ohon je od reflexivního kometárního prachu oddělený. Ten slabší ohon je ohon iontový a vzniká z iontů vytažených z komy magnetickým polem slunečního větru, které pak ve slunečním světle fluoreskují. Odlétající kometa NEOWISE stoupá na severní večerní obloze výš a 23. července bude nejblíže Zemi.

Pozoruhodná podání snímků komety NEOWISE do APODu: 15., 14., 13., 12., 11., 10. července a dříve.

1. APOD: 2020-07-15 Kometa NEOWISE nad Švýcarskými Alpami