Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. červenec 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. červenec 2020

Dlouhé ohony komety NEOWISE

Uznání a copyright: Petr Horálek

Kometa NEOWISE (C/2020 F3) nyní prolétá severní oblohou naší milé planety. Její dlouhé ohony se táhnou hloubkovým pohledem na oblohu nad Suchým vrchem v České republice. Kompozitní obraz pořízený v noci z 13. na 14. července se skládá z obyčejného snímku popředí a z expozic oblohy přes filtr vedenými za hvězdami a ukazuje podrobnosti kometárního ohonu, které pouhým okem nejsou vidět. Slabé struktury sahají více než 20 stupňů od jasné komy až k horní části snímku. Pouhým okem se dá snadno vidět široce zakřivený žlutavý prachový ohon, který odtlačuje tlak záření samotného slunečního světla. Ovšem slabší, modřejší ohon je od reflexivního kometárního prachu oddělený. Ten slabší ohon je ohon iontový a vzniká z iontů vytažených z komy magnetickým polem slunečního větru, které pak ve slunečním světle fluoreskují. Odlétající kometa NEOWISE stoupá na severní večerní obloze výš a 23. července bude nejblíže Zemi.

Pozoruhodná podání snímků komety NEOWISE do APODu: 15., 14., 13., 12., 11., 10. července a dříve.

1. APOD: 2020-07-15 Kometa NEOWISE nad Švýcarskými Alpami
  2. Cnr.it: Comet Hale Bopp showing its two tails
  3. Astronom.cz: Comet in Morning Glare
  4. NASA: NASA’s Parker Solar Probe Spies Newly-Discovered Comet NEOWISE
  5. NASA: How to See Comet NEOWISE

Štítky: Kometa NEOWISE, C/2020 F3, Dust tail, Ion tail

15. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 8. 4. do 14. 4. 2024. Měsíc bude v novu a v Americe uvidí úplné zatmění Slunce. Na večerní obloze se loučíme s kometou 12P/Pons-Brooks, která na začátku dubna ještě o magnitudu zjasnila a na večerní obloze ji doplní Jupiter a srpek Měsíce. Aktivita Slunce je nižší. Přistál Sojuz MS-24. SpaceX intenzivně chystá další testovací let SuperHeavy Starship. Delta IV Heavy pro technický problém rampy ještě neletěla. Před 65 lety byla vybrána v USA první sedmička astronautů a před 60 lety začal program Gemini.

Bodeho galaxie M81 a M82