Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. červenec 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. červenec 2020

NGC 6188: Draci z Oltáře

Uznání a copyright: Ariel L. Cappelletti

Tmavé útvary s jasným lemováním, které zaplňují prašnou mlhovinu NGC 6188, jsou dlouhé desítky světelných let. Tato emisní mlhovina se nachází na okraji jinak tmavého a velkého molekulárního mračna v jižním souhvězdí Oltáře (Ara), asi 4000 světelných let daleko. Hmotné mladé hvězdy, které se v této oblasti zrodily teprve před několika milióny let, jsou ponořené v asociaci Ara OB1 a hvězdnými větry a intenzivním ultrafialovým zářením opracovávají fantastické tvary a dodávají energii záři mlhoviny. Samotný nedávný vznik hvězd nejspíše vyvolaly větry a exploze supernov předchozí generace hmotných hvězd, které vymetly a stlačily molekulární plyn. Na snímku pořízeném dalekohledem ze zahrádky během více než 10 hodin z Córdoby v Argentině jsou použity falešné barvy v Hubblově paletě, která zvýrazňuje emisi atomů síry, vodíku a kyslíku v barvě červené, zelené a modré. Zorné pole zabírá asi 4 měsíční úplňky, což v odhadované vzdálenosti NGC 6188 odpovídá asi 150 světelným rokům.

1. Wikipedia: Emission_nebula