Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. říjen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. říjen 2020

Mlhovina v Orionu ve světle kyslíku, vodíku a síry

Uznání a copyright: César Blanco González

Jen málo astronomických pohledů vzrušuje představivost tak, jako nedaleká porodnice hvězd známá jako Mlhovina v Orionu. Zářící plyn mlhoviny se nachází kolem horkých mladých hvězd na okraji nesmírného mezihvězdného molekulárního mračna. Ty spousty filamentárních struktur na snímku jsou ve skutečnosti fronty rázových vln, kde se rychle se pohybující materiál potkává s pomalým plynem. Mlhovina v Orionu měří asi 40 světelných let a nachází se asi 1500 světelných let daleko ve stejném spirálním rameni naší Galaxie jako Slunce. Velká mlhovina v Orionu se dá najít i neozbrojeným okem dole vlevo pod snadno rozpoznatelným pásem trojice hvězd v souhvězdí Orionu. Snímek představuje mlhovinu ve třech barvách specificky emitovaných vodíkem, kyslíkem a plynnou sírou. Celý oblačný komplex Mlhoviny v Orionu, který zahrnuje také mlhovinu Koňská hlava, se v příštích 100 000 letech pomalu rozplyne.

1. APOD: 2013-03-20 M42: Uvnitř mlhoviny v Orionu