Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. listopad 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. listopad 2020

Dvojitá hvězdokupa v Perseu

Uznání a copyright: Greg Polanski

Většina hvězdokup je sama o sobě impozantních. Otevřené hvězdokupy NGC 869 a NGC 884 se ovšem dají považovat za impozantní dvojnásobně. Tato neobvyklá dvojitá hvězdokupa, která je vidět nahoře a je též známá jako h a chi Persei je dost jasná, aby byla z tmavých míst vidět i bez triedru. I když její objev určitě předchází psanou historii, tak dvojitou hvězdokupu jistě katalogizoval řecký astronom Hiparchos. Obě kupy jsou více než 7000 světelných let daleko v souhvězdí Persea (Perseus), ale dělí je od sebe jen stovky světelných let. Kromě toho, že jsou obě kupy fyzicky blízko, tak i jejich věk odvozený od jednotlivých hvězd je podobný, což je důkaz, že obě kupy jsou nejspíš produktem stejné hvězdotvorné oblasti.

1. APOD: Open Clusters
  2. Wikipedia: Double_Cluster
  3. Wikipedia: Binoculars
  4. Wikipedia: Recorded_history
  5. APOD: 2009-01-03 Dvojitá hvězdokupa v Perseu
  6. Wikipedia: Hipparchus
  7. NASA: What is a light-year and how is it used?
  8. Wikipedia: Constellation