Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. únor 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. únor 2021

Apollo 14 míří domů

Uznání: Apollo 14, NASA, JSC, ASU (Image Reprocessing: Andy Saunders)

Tuto neděli před padesáti lety (7. února 1971) opustila posádka Apolla 14 lunární orbitu a zamířila domů. Z velitelské sekce Kittyhawk se dívali na tento východ Země. Krátery posetý terén v popředí je na odvrácené straně Měsíce a nad lunárním obzorem vychází slunečním světlem ozářený srpek Země. Posádka mohla při obíhání Měsíce pochopitelně sledovat východ a západ Země, ale na měsíčním povrchu v místě přistání na základně Fra Mauro Země na obloze stacionárně visela. Mezi vzorky kamenů z Fra Mauro byl také 9 kilogramů těžký kámen zvaný Big Bertha, u kterého se zjistilo, že nejspíš obsahuje kousek meteoritu z planety Země. Na palubě Kittyhawk byl při letu Apolla 14 přítomen kanistr s asi 400 až 500 semeny, ze kterých později vyrostly měsíční stromy.

1. NASA: Marshall Space Flight Center History