Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. únor 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. únor 2021

Modří opozdilci v kulové hvězdokupě M53

Uznání: ESA/Hubble, NASA

Kdyby bylo naše Slunce součástí této hvězdokupy, tak by noční obloha zářila jako klenotnice plná jasných hvězd. Hvězdokupa M53, též katalogizovaná jako NGC 5024, je jednou z asi 250 kulových hvězdokup, které v naší Galaxii přežily. Většina hvězd v M53 je starších a červenějších, než naše Slunce, ale některé záhadné hvězdy se jeví být modřejší a mladší. Tyto mladé hvězdy mohou odporovat hypotéze, že všechny hvězdy v M53 vznikly téměř současně. Tyto neobvyklé hvězdy jsou známy jako modří opozdilci a M53 se neobvykle hojně vyskytují. Modří opozdilci se nyní po rozsáhlé debatě považují za hvězdy omlazené hmotou, která na ně padá z doprovodné složky v dvojhvězdě. Analýzou snímků kulových hvězdokup jako je tento snímek z Hubblova kosmického dalekohledu astronomové využívají hojnost hvězd jako jsou modří opozdilci k určování věku kulových hvězdokup a tudíž ke stanovení limitu stáří vesmíru. M53 je vidět triedrem v souhvězdí Vlasů Bereniky (Coma Berenices), obsahuje přes 250 000 hvězd a je jednou z nejvzdálenější kulových hvězdokup od centra naší Galaxie.

1. Wikipedia: Nightfall_(Asimov_short_story_and_novel)
  2. Wikipedia: Messier_53
  3. APOD: Globular Clusters
  4. AlterVista.org: A galactic globular clusters database: M53
  5. Apod.com: Lecture 15: Star Clusters
  6. NASA: Messier 53
  7. Solstation.com: Blue Stragglers
  8. Swin.edu.au: Blue Stragglers
  9. Harvard.edu: New CCD Observations of the RR Lyrae Variables in the Oosterhoff Type IICluster M9
  10. ESAHubble.org: Spot the difference — Hubble spies another globular cluster, but with a secret
  11. Wikipedia: Blue_straggler
  12. APOD: 1997-11-04 Blue Stragglers in Globular Clusters
  13. NASA: How old is the universe?
  14. Messier-Objects.com: Messier 53