Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. březen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. březen 2021

Zvířetníkové světlo a Mars

Uznání a copyright: Joshua Rhoades

Hned po západu slunce 7. března byl nad západním obzorem vidět slabý pás světla na poklidném nočním nebi venkova ve státě Illinois. Snímek je pořízený na staré zemědělské usedlosti a ta zář je zvířetníkové světlo, které je výrazně vidět na západu po západu slunce na jaře na severní polokouli planety Země. Zvířetníkové světlo se za jasného večera zdá obklopovat jasný nažloutlý Mars a hvězdokupu Plejády. Jejich těsná konjunkce se na hvězdnaté obloze odehrává nad střechou staré stodoly. Zvířetníkové světlo je sluneční světlo, které se rozptyluje na meziplanetárních prachových částicích, které se nacházejí ve Sluneční soustavě blízko roviny ekliptiky. Všechny planety Sluneční soustavy pochopitelně obíhají blízko roviny ekliptiky uvnitř pásu zvířetníkového světla. Ovšem zvířetníkové světlo a Mars mají ještě hlubší souvislost. Nedávné analýzy se štěstím detekovaného meziplanetárního prachu kosmickou sondou Juno na její cestě ze Země k Jupiteru naznačují, že pravděpodobným zdrojem tohoto prachu, na kterém se rozptyluje zvířetníkové světlo, je Mars.

1. Facebook: Joshua Rhoades Photography - Zodiacal Light