Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. březen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. březen 2021

Mlhovina Medúza

Uznání a copyright: Josep Drudis

Propletené a zatočené filamenty zářícího plynu naznačují populární název této mlhoviny, Medúza. Tato Medúza, též známá jako Abell 21, je stará planetární mlhovina vzdálená asi 1500 světelných roků v souhvězdí Blíženců (Gemini). Stejně jako její mytologická jmenovkyně je i tato mlhovina spojená s dramatickou transformací. Fáze planetární mlhoviny představuje závěrečnou fázi vývoje hvězd o nízké hmotnosti jako je naše Slunce, když se transformují z rudých obrů na bílé trpaslíky a při tomto procesu odhazují svoje vnější vrstvy. Záři mlhoviny pohání ultrafialové záření horké hvězdy. Hvězda, která se v Medúze transformuje, je ta slabá hvězda u středu jinak celkem jasného srpku. Na hlubokém teleskopickém pohledu z jasného srpku zřetelně sahají nahoru a doprava slabší filamenty. Odhaduje se, že mlhovina Medúza měří něco přes 4 světelné roky.

1. SEDS.org: Planetary Nebulae