Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. duben 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. duben 2021

NGC 3521: Galaxie v bublině

Uznání a copyright: Acquisition - Eric Benson, Processing - Dietmar Hager

Nádherná spirální galaxie NGC 3521 je zhruba 35 miliónů světelných roků daleko v souhvězdí Lva (Leo). Na pozemské obloze je NGC 3521 poměrně jasná a je snadno vidět i malým dalekohledem, ale amatérští astrofotografové ji často přehlížejí ve prospěch dalších spirálních galaxií ve Lvu, jako jsou M66 a M65. Na tomto barevném kosmickém portrétu je ovšem těžké ji přehlédnout. Galaxie měří zhruba 50 000 světelných roků a vykazuje charakteristická přerušovaná, nepravidelná spirální ramena protkávaná prachem, růžovými hvězdotvornými oblastmi a mladými modrými hvězdokupami. Na tomto hloubkovém snímku je také pozoruhodné, že je NGC 3521 vidět ponořená do obrovské bublinovité obálky. Tato obálka nejspíš představuje slapové trosky, proudy hvězd vytrhaných ze satelitních galaxií, které se ve vzdálené minulosti s NGC 3521 sloučily.

1. UniverseToday.com: Leo