Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. květen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. květen 2021

Výtrysky z mlhoviny Náhrdelník

Uznání: ESA, Hubble, NASA; Processing: K. Noll

Které nebeské těleso nosí mlhovinu Náhrdelník? Zaprvé, analýzy ukazují, že Náhrdelník je planetární mlhovina, oblak plynu emitovaný hvězdou ke konci svého života. Zdá se, že diamanty, které jsou v Náhrdelníku vidět, jsou jasné uzly zářícího plynu. V centru mlhoviny Náhrdelník nejspíš obíhají dvě hvězdy tak blízko sebe, že spolu sdílí atmosféru a na snímku z Hubblova kosmického dalekohledu vypadají jako jedna. Červeně zářící mračna vlevo nahoře a vpravo dole jsou důsledkem výtrysků z centra. Jak a kdy ty jasné výtrysky přesně vznikly zůstává předmětem výzkumu. Mlhovina Náhrdelník je stará pouze 5000 let, měří asi 5 světelných roků a nejlépe se dá spatřit velkým dalekohledem v souhvězdí Šípu (Sagitta).

1. Wikipedia: Necklace_Nebula
  2. APOD: Planetary Nebulae
  3. NASA: Stars
  4. APOD: 2006-03-30 Když démanty nejsou věčné
  5. APOD: 2008-04-13 Podivné kometární uzlíky v mlhovině Helix
  6. APOD: 2019-10-16 BHB2007: Vznik malé dvojhvězdy
  7. Redd.it: Foto: Kočičky blízko sebe :-)
  8. ESAHubble.org: In the Sky with Diamonds
  9. NASA: Hubble Space Telescope
  10. APOD: 2014-02-04 Paprsek částic vytváří HH 24
  11. Oup.com: A carbon dwarf wearing a Necklace: first proof of accretion in a post-common-envelope binary central star of a planetary nebula with jet
  12. Harvard.edu: A carbon dwarf wearing a Necklace: first proof of accretion in a post-common-envelope binary central star of a planetary nebula with jets
  13. Oup.com: A carbon dwarf wearing a Necklace: first proof of accretion in a post-common-envelope binary central star of a planetary nebula with jets
  14. NASA: What Is a Light-Year?
  15. Wikipedia: List_of_largest_optical_reflecting_telescopes