Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. červenec 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. červenec 2021

AR2835: Ostrovy ve fotosféře

Uznání a copyright: Michael Teoh, Heng Ee Observatory, Penang, Malaysia

Sluneční skvrny jsou tmavé ostrovy planetárních rozměrů ve sluneční fotosféře, v jasném povrchu Slunce, obklopené mořem žhavého plazmatu a ukotvené silným magnetickým polem. Sluneční skvrny se nacházejí v aktivních oblastech a jeví se tmavé jen proto, že jsou při teplotě asi 4000 Kelvinů o něco chladnější než okolní sluneční povrch o teplotě 6000 Kelvinů. Tyto sluneční skvrny se nacházejí v aktivní oblasti AR2835. Na ostrém podrobném teleskopickém snímku z 1. července je v zorném poli o průměru asi 150 000 kilometrů, tedy přes deset průměrů Země největší aktivní oblast, která nyní přechází přes Slunce, AR2835. Sluneční aktivní oblasti se silnými magnetickými poli jsou často zodpovědné za sluneční vzplanutí a za výrony koronální hmoty, což jsou bouře, které ovlivňují kosmické počasí poblíž planety Země.

1. NASA: Layers of the Sun
  2. PBS.org: Sun Lab
  3. NASA: The Dynamic Solar Magnetic Field with Introduction
  4. NASA: Why are sunspots dark?
  5. Wikipedia: Kelvin
  6. NASA: SDO | Solar Dynamics Observatory
  7. Ucar.edu: Active Regions on the Sun
  8. NASA: What Is Space Weather?
  9. SpaceWeather.com: What's up in space