Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. červenec 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. červenec 2021

Saturn a šest měsíců

Uznání a copyright: Mohammad Ranjbaran; MR Thanks: Amir Ehteshami

Kolik měsíců má Saturn? Zatím bylo potvrzeno 82 měsíců, ten nejmenší je velký jen zlomek kilometru. Šest jeho největších měsíců je vidět zde na kompozitním snímku s 13 krátkými expozicemi jasné planety a 13 dlouhými expozicemi jejích nejjasnějších z těch slabých měsíců pořízených během dvou týdnů minulý měsíc. Saturnův největší měsíc Titan má průměr 5150 kilometrů, je tedy větší než pozemský Měsíc, dokonce o málo větší, než Merkur, a byl zachycen při téměř úplném oběhu kolem své mateřské planety s prstenci. Titan je první známou přirozenou družicí Saturnu, kterou v roce 1655 objevil holandský astronom Christiaan Huygens, na rozdíl od několik nově objevených měsíců oznámených v roce 2019. Stopa zcela vpravo patří Iapetu, třetímu největšímu Saturnovu měsíci. Poloměr orbity vykreslené Iapetem je tak velký, že zde byla zachycena jen její část. Saturn na noční obloze předchází Jupiter, vychází krátce po západu Slunce na jihovýchodě a zůstává viditelný až do svítání.

1. Wikipedia: Moons_of_Saturn#Confirmed_moons
  2. APOD: 2012-04-14 Šest měsíců Saturnu
  3. Instagram.com: mohammad.rnjbrn: Saturn and some of its moons
  4. Instagram.com: mohammad.rnjbrn: Saturn and some of its moons rotating around it through a period of 16 days.
  5. NASA: Titan