Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. červenec 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. červenec 2021

Prstencová galaxie AM 0644 741

Uznání: NASA, ESA, Hubble, HLA; Processing: Jonathan Lodge

Okraj velké modré galaxie vpravo je nesmírně velká prstencová struktura o průměru 150 000 světelných roků, která se skládá z nově vzniklých, velice jasných a hmotných hvězd. Prstencová galaxie, též známa jako AM 0644-741, vznikla při nesmírné galaktické srážce. Pokud dojde ke srážce galaxií, tak obě projdou navzájem, ale jejich jednotlivé hvězdy se jen zřídka dostanou do kontaktu. Prstencovitý útvar v této galaxii je důsledkem gravitačního narušení, které způsobila menší vetřelecká galaxie při svém průchodu skrze ni. Pokud k tomu dojde, tak se stlačí mezihvězdný prach a plyn, což vyvolává vlnu vznikání hvězd, která se šíří od místa dopadu podobně jako vlny na rybníku. Jiné galaxie v zorném poli jsou galaxie pozadí, které s AM 0644-741 neinteragují. Hvězdy s paprsky jsou v popředí v Mléčné dráze. Hubblův kosmický dalekohled tu menší vetřeleckou galaxii zachytil vpravo nahoře. Prstencová galaxie AM 0644-741 je asi 300 milionů světelných roků daleko v jižním souhvězdí Létající ryby (Volans).

1. Harvard.edu: Chandra: Note on Cosmic Distances