Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. srpen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. srpen 2021

Krásný Trifid

Uznání a copyright: Mike Selby

Krásná mlhovina Trifid je kosmickou studií kontrastů. Je též známá jako M20 a leží asi 5000 světelných roků daleko v na mlhoviny bohatém souhvězdí Střelce (Sagittarius). Mlhovina Trifid je hvězdotvornou oblastí v rovině naší Galaxie a ve skutečnosti ilustruje tři různé typy astronomických mlhovin: emisní mlhoviny, v nichž převládá světlo atomů vodíku, modré reflexní mlhoviny, které vznikají odrážením světla hvězd prachem a tmavé mlhoviny, kde jsou hustá prachová mračna vidět v siluetě. Červenou emisní oblast rozdělují na tři části neprůhledné pruhy prachu a tak dávají této mlhovině její populární jméno Trifid. Pod středem a vlevo jsou na slavných podrobných snímcích této oblasti z Hubblova kosmického dalekohledu vidět pilíře a výtrysky opracované nově zrozenými hvězdami. Mlhovina Trifid měří asi 40 světelných roků. Na pozemské obloze pokrývá oblast téměř tak velkou jako úplněk, ale je příliš slabá, než aby se dala spatřit pouhým okem.

1. AstroBin.com: SCObservatory: M20 close up