Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. srpen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. srpen 2021

Abell 3827: Gravitatční čočka kanibalské kupy

Uznání: ESA/Hubble & NASA, R. Massey

Je to jedna galaxie nebo tři? Vpravo na snímku hmotné kupy galaxií Abell 3827 z Hubbla je něco, co vypadá jako ta nejneobvyklejší galaxie, zakřivená a se třemi středy. Podrobná analýza ovšem ukazuje, že se jedná o tři obrazy té stejné galaxie v pozadí, a jsou tam ještě přinejmenším další čtyři obrazy. Světlo z té jediné modré galaxie v pozadí vede přes komplexní gravitační pole kupy četnými cestami podobně jako jediné vzdálené světlo může mít četné cesty při pozorování přes stopku sklenky na víno. Studium toho, jak kupy jako je Abell 3827 a jejich galaktické složky odklání vzdálené světlo poskytuje informaci o tom, jak je distribuovaná hmota a temná hmota. Abell 3827 je tak daleko, že má rudý posuv 0,1; tedy světlo, které vidíme ji opustilo před asi 1,3 miliardami let, ještě předtím, než Zemi obývali dinosauři. Centrální galaxie v kupě již mezitím jistě splynuly při hodování galaktického kanibalismu do jedné obří galaxie ve středu kupy.

1. ESAHubble.org: Our Giant Universe
  2. Oup.com: Dark matter dynamics in Abell 3827: new data consistent with standard cold dark matter
  3. Wikipedia: Gravitational_lens
  4. Youtu.be: Gravitational Lensing with a Wine Glass
  5. PinImg.com: Foto: Pes čte s brýlemi :-)
  6. Youtu.be: What Is Gravitational Lensing?
  7. AASnova.org: The Fault in Our (Unaligned) Stars
  8. NASA: Dark Energy, Dark Matter
  9. APOD: 2013-04-08 Tabulka rudého posuvu pro náš vesmír
  10. UCLA.edu: Cosmology Calculator
  11. Youtu.be: When Dinosaurs Roamed The Earth
  12. APOD: 1998-08-31 A3827: Galactic Cannibal
  13. UniverseToday.com: What is Galactic Cannibalism?
  14. Wikipedia: ESO_146-5