Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. srpen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. srpen 2021

Orbity potenciálně nebezpečných planetek

Uznání: NASA, JPL-Caltech

Jsou planetky nebezpečné? Některé jsou, ale pravděpodobnost, že nebezpečná planetka zasáhne Zemi během daného roku je malá. Některá masová vymírání v minulosti zřejmě způsobily dopady planetek, a tak se stalo pro lidstvo prioritou najít a katalogizovat takové planetky, které by jednoho dne mohly život na Zemi neblaze ovlivnit. Na obrázku jsou orbity více než tisíce známých potenciálně nebezpečných planetek (PHAs - Potentially Hazardous Asteroids). Tyto zdokumentované převracející se hromady kamenů a ledu měří více než 140 metrů a přibližují se k Zemi blíže než 7,5 miliónů kilometrů, což je asi 20násobek vzdálenosti k Měsíci. Ačkoliv žádná z těchto planetek v příštích 100 letech Zemi nezasáhne, tak ne všechny PHAs byly objeveny a na 100 let je mnohé orbity těžké předpovědět. Pokud by planetka takové velikosti dopadla na Zemi, tak by mohla například způsobit nebezpečné vlny cunami. K prozkoumání strategií pro záchranu Země NASA ještě letos plánuje start sondy DART (Double Asteroid Redirection Test). Na Zemi samozřejmě každý den dopadají kameny a kusy ledu mnohem menších rozměrů, které obvykle nepředstavují žádné nebezpečí a někdy způsobují nezapomenutelné bolidy a meteory.

1. Wikipedia: Cretaceous–Paleogene extinction event