Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. září 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. září 2021

NGC 7023: Mlhovina Kosatec

Uznání a copyright: Satwant Kumar

Tato kosmická mračna vykvetla ve vzdálenosti 1300 světelných roků od nás, v úrodných hvězdných polích souhvězdí Kefea (Cepheus). NGC 7023 se též říká mlhovina Kosatec a není jedinou mlhovinou, která vyvolává představu květin. Hloubkový teleskopický snímek ukazuje škálu barev a symetrií mlhoviny Kosatec ponořené do okolních polí mezihvězdného prachu. Uvnitř samotného Kosatce obklopuje prachový materiál mlhoviny horkou mladou hvězdu. Dominantní barva této jasnější reflexní mlhoviny je modrá, která je charakteristická pro prachová zrnka odrážející světlo hvězdy. Centrální vlákna reflexní mlhoviny září slabou načervenalou fotoluminiscencí, protože některá prachová zrnka účinně přeměňují neviditelné ultrafialové záření hvězdy na viditelné červené světlo. Infračervená pozorování ukazují, že mlhovina obsahuje složité molekuly uhlíku známé jako PAHs (Polycyclic aromatic hydrocarbons). Prachově modré okvětní lístky mlhoviny Kosatec se prostírají přes asi šest světelných roků.

1. HawAstSoc.org: Cepheus -- Father of Andromeda