Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. září 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. září 2021

Oblaka vodíku v M33

Uznání a copyright: Luca Fornaciari

Zdá se, že nádherná spirální galaxie M33 má více než slušný podíl zářícího vodíku. M33 je výrazným členem Místní skupiny galaxií, je také známá jako galaxie Trojúhelník a leží pouhé 3 miliony světelných let od nás. Podél volně se vinoucích spirálních ramen se směrem k jádru M33 vyskytují obří HII oblasti, které jsou jedny z největších známých porodnic hvězd, míst, kde vznikají sice velmi hmotné hvězdy, ale s krátkým životem. Intenzivní ultrafialové záření ze zářivých hmotných hvězd ionizuje okolní vodík a ten pak vytváří charakteristickou červenou záři. Pro zvýraznění HII oblastí na tomto teleskopickém snímku byla širokopásmová data použitá k vytvoření barevného pohledu na galaxie zkombinována s úzkopásmovými daty pořízenými přes H-alfa filtr, který propouští nejsilnější emisní čáru vodíku. Na vložených snímcích po stranách jsou podrobné záběry katalogizovaných HII oblastí. S pomocí referenčních čísel můžete vyhledat jejich polohu v galaxii Trojúhelník. Například obří HII oblast NGC604 je na vloženém snímku vpravo s pozičním číslem 15. Na tomto portrétu M33 se nachází na poloze asi 4 hodiny od jejího středu.

1. APOD: 2019-12-31 M33: Galaxie Trojúhelník