Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. září 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. září 2021

Oblaka vodíku v M33

Uznání a copyright: Luca Fornaciari

Zdá se, že nádherná spirální galaxie M33 má více než slušný podíl zářícího vodíku. M33 je výrazným členem Místní skupiny galaxií, je také známá jako galaxie Trojúhelník a leží pouhé 3 miliony světelných let od nás. Podél volně se vinoucích spirálních ramen se směrem k jádru M33 vyskytují obří HII oblasti, které jsou jedny z největších známých porodnic hvězd, míst, kde vznikají sice velmi hmotné hvězdy, ale s krátkým životem. Intenzivní ultrafialové záření ze zářivých hmotných hvězd ionizuje okolní vodík a ten pak vytváří charakteristickou červenou záři. Pro zvýraznění HII oblastí na tomto teleskopickém snímku byla širokopásmová data použitá k vytvoření barevného pohledu na galaxie zkombinována s úzkopásmovými daty pořízenými přes H-alfa filtr, který propouští nejsilnější emisní čáru vodíku. Na vložených snímcích po stranách jsou podrobné záběry katalogizovaných HII oblastí. S pomocí referenčních čísel můžete vyhledat jejich polohu v galaxii Trojúhelník. Například obří HII oblast NGC604 je na vloženém snímku vpravo s pozičním číslem 15. Na tomto portrétu M33 se nachází na poloze asi 4 hodiny od jejího středu.

1. APOD: 2019-12-31 M33: Galaxie Trojúhelník
  2. Wikipedia: H_II_region
  3. Wikipedia: H-alpha#Filter
  4. Wikipedia: File:Emission_spectrum-H.svg
  5. HubbleSite.org: FIRESTORM OF STAR BIRTH IN GALAXY M33
  6. LucaFornaciariFotografia.com: Astrofotografia sulla galassia Triangolo M33 e le sue nebulose

Štítky: M33, Ngc598, H alpha, Vodík, Star-forming region, Oblast H-II

48. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 11. do 3. 12. 2023. Měsíc bude v úplňku. Jupiter je večer na jihovýchodě, Saturn nad jihozápadem. Ráno září na východě jasná Venuše. Aktivita Slunce se výrazně zvýšila a opět nastala i slabá polární záře. Kometa 12P se na obloze přibližuje k hvězdě Vega v Lyře. Počet startů Falconů směřuje letos k číslu 100. Startovat bude také Sojuz s nákladní lodí Progress MS-25 k ISS. Před 100 lety se narodil čestný člen České astronomické společnosti Vojtěch Letfus.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200