Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. říjen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. říjen 2021

Holografický princip a čajník

Uznání: Caltech

Nepochybně se díváte na dvourozměrný obdélník barev, ale vidíte hloubku? Když spočítáte barevné skvrny na obrázku, tak můžete odhadnout, že nejvíce informací, které tento 2D digitální obraz může obsahovat, je přibližně 60 (horizontálně) x 50 (vertikálně) x 256 (možné barvy) = 768 000 bitů. Zatím neprokázaný holografický princip praví, že navzdory intuici informace obsažená na 2D panelu může obsahovat všechny informace ve 3D prostoru, který lze panelem uzavřít. Princip vychází z myšlenky, že Planckova délka, tedy měřítko délky, kde kvantová mechanika začíná převládat nad klasickou gravitací, je jednou stranou plochy, která může pojmout jen asi jeden bit informace. Planckova délka, tedy měřítko délky, kde začíná převládat kvantová mechanika nad klasickou gravitací, je jednou stranou plochy, která může pojmout asi jeden bit informace. Tento limit poprvé postuloval v roce 1993 fyzik Gerard 't Hooft. Může vyplývat ze zobecnění zdánlivě vzdálených spekulací, že informace uchovávaná černou dírou není určena jejím uzavřeným objemem, ale plochou jejího horizontu událostí. Termín "holografický" vznikl z analogie s hologramem, kdy se trojrozměrné obrazy vytvářejí promítáním světla přes plochou obrazovku. Ovšem pozor, někteří lidé si při zírání na tento obrázek možná nebudou myslet, že je tam zakódovaných jen 768 000 bitů, ani 2563000 bitových permutací, ale budou tvrdit, že je tam zakódovaný trojrozměrný čajník.
Poznámka překladatele: Když se na obrázek podíváte a pokusíte se zaostřit pohled pár decimetrů ZA obrázek, uvidíte čajník.

1. CalTech.edu: shrunkpot2.gif
  2. Wikipedia: Holographic_principle
  3. Harvard.edu: M theory as a matrix model: A conjecture
  4. Youtu.be: The Holographic Universe Explained
  5. PhysLink.com: What is Planck length? What is Planck time?
  6. Wikipedia: Quantum_mechanics
  7. St-Andrews.ac.uk: General relativity
  8. APOD: 2017-04-01 Roztrhněte vesmír
  9. arXiv.org: Dimensional Reduction in Quantum Gravity
  10. Science.uu.nl: Gerard ’t Hooft - Professor Theoretical Physics
  11. arXiv.org: The holographic principle
  12. NASA: Black holes
  13. NASA: 10 Questions You Might Have About Black Holes
  14. Blogspot.com: Do we live in a hologram? Really??
  15. Wikipedia: Holography
  16. Cats.org.uk: Foto: Kočička :-)
  17. CalTech.edu: shrunkpot2.gif
  18. Ccsu.edu: How Many Patterns from N Bits?
  19. Wikipedia: Autostereogram