Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. leden 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. leden 2022

Temné mlhoviny v Chameleonu

Uznání a copyright: Jarmo Ruuth, Telescope Live, Heaven's Mirror Observatory

Někdy má temný prach v mezihvězdném prostoru jistou eleganci. To je i případ souhvězdí Chameleona hluboko na jihu. Tmavý prach je normálně je známý především tím, že cloní viditelné světlo hvězd a galaxií za ním, takže jsou příliš slabé, než aby byly vidět. Ovšem na této čtyřhodinové expozici je vidět i prach ve svém vlastním světle se silnou červenou a blízkou infračervenou barvou, která mu dává hnědý nádech. Naproti tomu je vpravo od středu vidět kontrastně modrá jasná hvězda Beta Chamaeleontis a prach kolem ní odráží z její převážně modrobílé barvy především modré světlo. Všechny tyto zobrazené hvězdy a prach se vyskytují v naší Galaxii, v Mléčné dráze, s jedinou významnou výjimkou: ta bílá skvrna kousek pod Beta Chamaeleontis je galaxie IC 3104, která leží ve velké vzdálenosti. Mezihvězdný prach většinou vzniká v chladných atmosférách obřích hvězd a do vesmíru ho rozptyluje hvězdné světlo, hvězdný vítr a hvězdné exploze jako jsou supernovy.

1. Wikipedia: Chamaeleon