Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. únor 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. únor 2022

T Tauri a Hindova proměnná mlhovina

Uznání a copyright: Dawn Lowry, Gian Lorenzo Ferretti, Ewa Pasiak and Terry Felty

Ta oranžová hvězda ve středu nahoře v zaprášeném teleskopickém poli T Tauri, prototyp třídy proměnných hvězd typu T Tauri. Vedle ní (vpravo) je žlutý kosmický oblak historicky známý jako Hindova proměnná mlhovina (NGC 1555). About 650 light-years away, Hvězda i mlhovina jsou na okraji místní bubliny a molekulárního mračna v Býku a jak u hvězdy, tak i u mlhoviny se pozorují výrazné změny jasnosti, ale ne nutně ve stejnou dobu, což přispívá k záhadnosti této zajímavé oblasti. Hvězdy typu T Tauri se nyní obecně považují za mladé (méně než pár milionů let), Slunci podobné hvězdy stále ještě v raných stupních vývoje. Aby se situace ještě více zkomplikovala, infračervená pozorování naznačují, že samotná hvězda T Tauri je součástí vícenásobného systému, a naznačují, že přidružená mlhovina Hind's Nebula může rovněž obsahovat velmi mladý hvězdný objekt. Další komplikací situace je, že infračervená pozorování naznačují, že samotná hvězda T Tauri je součástí vícenásobného systému a naznačují, že přidružená Hindova mlhovina může rovněž obsahovat velmi mladý hvězdný objekt. Dobře komponovaný snímek zabírá v odhadované vzdálenosti T-Tauri asi 8 světelných roků.

1. AstroBin.com: Dawn Lowry: NGC 1555 Hind's Variable Nebula