Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. únor 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. únor 2022

Molekulární mračno Chameleon I

Uznání a copyright: Acquisition: Stas Volskiy (Chilescope.com), Processing: Robert Eder

Tmavá značení a jasné mlhoviny na tomto teleskopickém pohledu na jižní oblohu jsou výmluvnými známkami mladých hvězd a aktivní tvorby hvězd. Oblast se nachází zhruba 650 světelných roků daleko na hranicích místní bubliny a komplexu molekulárního mračna Chameleon. Oblasti s mladými hvězdami identifikované jako prašné reflexní mlhoviny z Cederbladova katalogu z roku 1946 obsahují vlevo nahoře od středu útvar Ced 110 ve tvaru písmene C a modravý Ced 111 pod ním. Na snímku vyniká oranžový útvar infračervené mlhoviny Chameleon (Cha IRN) ve tvaru písmene V opracovaný materiálem, který proudí z nově vzniklé hvězdy o nízké hmotnosti. Dobře komponovaný snímek zabírá 1,5 stupně. To v odhadované vzdálenosti nedalekého molekulárního mračna Chameleon I představuje asi 17 světelných roků.

1. APOD: 2009-04-25 Tmavé značení na obloze
  2. CalTech.edu: Spitzer Infrared View of Herbig-Haro 49/50: A Cosmic Tornado
  3. NASA: Stars
  4. arXiv.org: Star formation near the Sun is driven by expansion of the Local Bubble
  5. SkyAndTelescope.org: 1,000-LIGHT-YEAR "BUBBLE" IS THE SOURCE OF ALL NEARBY BABY STARS
  6. Harvard.edu: Studies of bright diffuse galactic nebulae with special regard to their spatial distribution.
  7. NOIRLab.edu: Gemini Catches a One-Winged Butterfly