Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. květen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. květen 2022

Černá díra v Mléčné dráze

Uznání: X-ray - NASA/CXC/SAO, IR - NASA/HST/STScI; Inset: Radio - Event Horizon Telescope Collaboration

Ve středu Mléčné dráhy je černá díra. Pozorované hvězdy obíhají kolem velmi hmotného a kompaktního objektu známého jako Sgr A*. Ale tento právě zveřejněný rádiový obraz (na vloženém snímku) z celoplanetárního dalekohledu horizontu událostí EHT (Event Horizon Telescope) je prvním přímým důkazem centrální černé díry Mléčné dráhy. Jak předpovídá Einsteinova obecná teorie relativity, silná gravitace černé díry o hmotnosti čtyř milionů Sluncí ohýbá světlo a vytváří stínovou tmavou centrální oblast obklopenou jasnou prstencovou strukturou. Podpůrná pozorování provedená vesmírnými dalekohledy a pozemními observatořemi poskytují širší pohled na dynamické prostředí galaktického centra a důležitý kontext pro obraz černé díry pomocí dalekohledu Event Horizon Telescope. Na snímku jsou na hlavním panelu rentgenová data z observatoře Chandra a infračervená data z Hubbla. Hlavní panel zabírá asi 7 světelných roků, ale vložený snímek z Dalekohledu horizontu událostí zabírá v centru naší Galaxie vzdáleném asi 27 000 světelných roků pouhých 10 světelných minut.

1. NASA: Sagittarius A*: NASA Telescopes Support Event Horizon Telescope in Studying Milky Way's Black Hole