Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. srpen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. srpen 2022

Krásný Trifid

Uznání a copyright: Vikas Chander

Krásná mlhovina Trifid je kosmickou studií kontrastů. Je též známá jako M20 a nachází se asi 5000 světelných roků daleko v na mlhoviny bohatém souhvězdí Střelce (Sagittarius). Trifid je hvězdotvorná oblast v rovině naší Galaxie a ilustruje tři různé typy astronomických mlhovin; červené emisní mlhoviny, kterým dominuje světlo atomárního vodíku, modré reflexní mlhoviny, které vznikají odrazem hvězdného světla na prachu a tmavé mlhoviny, kde jsou hustá mračna prachu vidět v siluetě. Právě červená emisní oblast zhruba rozdělená na tři části neprůhlednými pásy prachu vedla k jejímu populárnímu názvu Trifid. Vpravo nahoře od centra emisní mlhoviny jsou pilíře a výtrysky opracované nově zrozenými hvězdami tak, jak je vidět na slavných podrobných snímcích této oblasti z Hubblova kosmického dalekohledu. Mlhovina Trifid měří asi 40 světelných roků. Trifid na pozemské obloze pokrývá téměř úplněk Měsíce, ovšem pro pohled pouhým okem je příliš slabý. Do zorného pole se u spodního pravého okraje dostává otevřená hvězdokupa M21.

1. SEDS.org: Messier 20