Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. srpen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. srpen 2022

IC 5146: Mlhovina Kukla

Uznání a copyright: David Jenkins

Uvnitř mlhoviny Kukla vzniká nová hvězdokupa. Tato krásná mlhovina velká 15 světelných roků je katalogizována jako IC 5146. Na severní letní noční obloze stoupá vysoko v souhvězdí Labutě (Cygnus) a nachází se asi 4000 světelných roků daleko. Tato oblast, stejně jako jiné hvězdotvorné oblasti, vyniká červeně zářícím vodíkem, který je excitován mladými horkými hvězdami, a a hvězdným světlem, které je na okraji jinak neviditelného molekulárního mračna odrážené prachem. Jasná hvězda poblíž středu mlhoviny je pravděpodobně stará jen několik set tisíc let, dodává energii pro záření mlhoviny a ve hvězdotvorném prachu a plynu molekulárního mračna vymetá dutinu. Celkem 29 hodin integrace světla malým dalekohledem z města Ayr v Ontariu v Kanadě vyústilo do tohoto výjimečně hlubokého barevného pohledu, který sleduje úžasné charakteristiky uvnitř a okolo této prašné porodnice hvězd.

1. UniverseToday.com: IC 5146: The Cocoon Nebula by Tom V. Davis
  2. NASA: What's Up: Skywatching Tips from NASA
  3. APOD: 2005-09-30 IC 1396 do podrobností
  4. Arizona.edu: Overview: Molecular Astrophysics and Star Formation
  5. APOD: 2006-12-11 IC 2118: Mlhovina Hlava čarodějnice
  6. Harvard.edu: The Cocoon nebula and its ionizing star: do stellar and nebular abundances agree?
  7. SmugMug.com: Venturing into the Cave Nebula