Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. leden 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. leden 2023

Messier 45: Dcery Atlase a Pleione

Uznání a copyright: Stefan Thrun

Nádherná otevřená hvězdokupa Plejády neboli Kuřátka známá svými nápadně modrými reflexními mlhovinami uhání asi 400 světelných roků daleko oblakem kosmického prachu. Nachází se na noční obloze v souhvězdí Býka (Taurus) v Orionovu rameni naší Galaxie Mléčné dráhy. Hvězdy ovšem s prachovým oblakem nesouvisí. Jen náhodou procházejí stejnou oblastí vesmíru. Hvězdokupu známou již od starověku jako kompaktní seskupení hvězd poprvé načrtl Galileo při pohledu svým dalekohledem s hvězdami příliš slabými na to, aby byly viditelné pouhým okem. Charles Messier zaznamenal hvězdokupu jako 45. položku svého slavného katalogu věcí, které nejsou kometami. Podle řeckého mýtu byly Plejády sedmi dcerami astronomického titána Atlase a mořské nymfy Pleione. Devět nejjasnějších hvězd hvězdokupy obsahuje také jména obou rodičů. Tento kvalitně zpracovaný, barevně kalibrovaný teleskopický snímek s více než 9 hodinami expozičního času obsahuje bodové hvězdy a podrobnosti vláken mezihvězdného prachu. Zabírá přes 20 světelných roků Plejád.

1. Naic.edu: The Pleiades