Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. leden 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. leden 2023

Mladá hvězdokupa NGC 346

Uznání: Science - NASA, ESA, CSA, Olivia C. Jones (UK ATC), Guido De Marchi (ESTEC), Margaret Meixner (USRA)
Processing - Alyssa Pagan (STScI), Nolan Habel (USRA), Laura Lenkić (USRA), Laurie E. U. Chu (NASA Ames)

Nejhmotnější mladou hvězdokupou v Malém Magellanově mračnu je NGC 346, která se nachází v největší hvězdotvorné oblasti naší malé satelitní galaxie vzdálené asi 210 000 světelných roků. Hmotné hvězdy NGC 346 mají pochopitelně krátký, ale velmi energetický život. Jejich větry a záření opracovávají okraje prašného molekulárního mračna v této oblasti a vyvolávají v něm tvorbu hvězd. Zdá se, že hvězdotvorná oblast obsahuje také početnou populaci novorozených hvězd. Tyto novorozené hvězdy, které jsou staré pouhých 3 až 5 milionů let a ve svých jádrech ještě nespalují vodík, jsou rozesety po celé zanořené hvězdokupě. Tento působivý infračervený pohled na NGC 346 pochází z kamery NIR Kosmického dalekohledu Jamese Webba. Emise atomárního vodíku ionizovaného energetickým zářením hmotných hvězd, stejně jako i molekulárního vodíku a prachu ve hvězdotvorném molekulárním oblaku jsou vidět do podrobností v růžových a oranžových odstínech. Ostrý snímek mladé hvězdotvorné oblasti z Webba zabírá ve vzdálenosti Malého Magellanova mračna asi 240 světelných roků.

1. APOD: 2021-01-05 Malé Magellanovo mračno
  2. APOD: 1999-11-30 Superbublina ve Velkém Magelanově mračnu
  3. Harvard.edu: Chandra: NGC 346 - A Heart in the Darkness
  4. HubbleSite.org: YOUNG STARS SCULPT GAS WITH POWERFUL OUTFLOWS IN THE SMALL MAGELLANIC CLOUD
  5. APOD: 2022-11-18 Protohvězda uvnitř L1527
  6. Harvard.edu: Stellar Evolution - Cycles of Formation and Destruction
  7. NASA: Origin of the Solar System
  8. WebbTelescope.org: NASA’s Webb Uncovers Star Formation in Cluster’s Dusty Ribbons
  9. WebbTelescope.org: Scientific Instruments on the James Webb Space Telescope: Near-Infrared Camera (NIRCam)
  10. WebbTelescope.org: NGC 346 (NIRCam Compass Image)

Štítky: Ngc346, Star-formation, Small magellanic cloud

Jižní kříž nad horou

Fotografie je focena v Chilských Andách v podmínkách s velmi nízkým světelným smogem.