Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. únor 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. únor 2023

Spirální galaxie s příčkou NGC 1365 z Webba

Uznání: NASA, ESA, CSA, Janice Lee (NOIRLab) - Processing: Alyssa Pagan (STScI)

NGC 1365 je obrovská spirální galaxie s příčkou o průměru asi 200 000 světelných roků vzdálená zhruba 56 milionů světelných roků v jižním souhvězdí Pece (Fornax). To představuje dvojnásobnou velikost naší vlastní spirální galaxie s příčkou Mléčné dráhy. Ostrý snímek z přístroje MIRI (Mid-Infrared Instrument) Kosmického dalekohledu Jamese Webba ukazuje úžasné podrobnosti této nádherné spirální galaxie v infračerveném světle. Webbovo zorné pole pokrývá přes NGC 1365 přibližně 60 000 světelných roků a umožňuje zkoumat galaktické jádro a jasné nově vzniklé hvězdokupy. Mladé hvězdy podél spirálních ramen vinoucích se od centrální příčky galaxie vytvářejí složitou síť prachových vláken a bublin. Astronomové předpokládají, že gravitační pole příčky hraje ve vývoji galaxie NGC 1365 klíčovou roli, neboť směřuje plyn a prach do hvězdotvorného víru a nakonec dodává materiál do centrální, superhmotné černé díry této aktivní galaxie.

1. CalTech.edu: NGC 1365 - Per Olof Lindblad