Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. březen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. březen 2023

Spirální galaxie NGC 2841

Uznání a copyright: Roberto Marinoni

Spirální galaxie NGC 2841 vzdálená pouhých 46 milionů světelných roků na noční obloze planety Země v severnímu souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major). Tento ostrý snímek se středem na nádherném vesmírném ostrově zachycuje ve stejném teleskopickém zorném poli dalekohledu také hvězdy z popředí Mléčné dráhy s paprsky a vzdálenější galaxie v pozadí. Je vidět jasné jádro galaxie NGC 2841 spolu s jejím skloněným galaktickým diskem a vnějšími slabými oblastmi. V různorodých, těsně zavinutých spirálních galaktických ramenech se nacházejí pásy prachu, malé hvězdotvorné oblasti a mladé hvězdokupy. Mnohé jiné spirály naopak vykazují širší, rozsáhlá ramena s velkými oblastmi tvorby hvězd. NGC 2841 má průměr přes 150 000 světelných roků, takže je dokonce ještě větší než naše Mléčná dráha. Rentgenové snímky ukazují, že extrémní výtoky z obřích hvězd a stelární exploze vytvářejí vlečky horkého plynu, který sahá do halo kolem NGC 2841.

1. RogerIvester.com: Preliminary (Report) March Observer’s Challenge Object: Galaxy NGC 2841 in Ursa Major