Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. leden 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. leden 2024

Hvězdokupa IC 348 z Webba

Uznání: NASA, ESA, CSA, STScI, and K. Luhman (Penn State U.) and C. Alves de Oliveira (ESA)

Někdy jsou nejzajímavější ty hvězdy, které jsou nejhůře viditelné. IC 348 je mladá hvězdokupa, která osvětluje okolní vlákna prachu. Provazcovitý a klikatý prach se na tomto nedávno zveřejněném infračerveném snímku z Webbova kosmického dalekohledu jeví růžově. Tento prach odráží ve viditelném světle převážně modré světlo, což dává okolnímu materiálu známý modrý odstín reflexní mlhoviny. Kromě jasných hvězd bylo v IC 348 lokalizováno několik chladných objektů, které jsou viditelné, protože v infračerveném světle září jasněji. Předpokládá se, že tyto objekty jsou nízkohmotnostní hnědí trpaslíci. Důkazem pro to je i detekce neidentifikované atmosférické chemické látky, pravděpodobně uhlovodíku, pozorované již dříve v atmosféře planety Saturn. Zdá se, že tyto objekty mají hmotnosti o něco větší než známé planety, jen několikrát větší než Jupiter. To vše dohromady ukazuje na to, že tato mladá hvězdokupa obsahuje něco pozoruhodného, mladé hnědé trpaslíky s hmotnostmi planet, kteří se volně vznášejí a neobíhají kolem žádné jiné hvězdy.

1. Wikipedia: IC_348