Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. duben 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. duben 2024

Facing NGC 1232

Uznání a copyright: Neil Corke

Z našeho pozorovacího stanoviště v Galaxii Mléčné dráze vidíme galaxii NGC 1232 zepředu. Téměř 200 000 světelných let Tato krásná, velká spirální galaxie o rozměru téměř 200 000 světelných roků se nachází asi 47 milionů světelných roků daleko v protékajícím jižním souhvězdí Eridanus. Ostrý, vícebarevný teleskopický snímek NGC 1232 obsahuje pozoruhodné detaily tohoto vzdáleného vesmírného ostrova. Barvy galaxie se mění od jádra směrem ven od nažloutlého světla starých hvězd v centru až po mladé modré hvězdokupy a načervenalé oblasti tvorby hvězd podél velkých, rozsáhlých spirálních ramen. Zdánlivá malá doprovodná spirální galaxie s příčkou u NGC 1232 je katalogizována jako NGC 1232A. Podle odhadů vzdálenosti je však mnohem dále, o asi 300 milionů světelných roků, a je tedy nepravděpodobné, že by s NGC 1232 interagovala. Ta nápadná jasná hvězda s paprsčitým vzhledem je samozřejmě mnohem blíže než NGC 1232 a leží dobře uvnitř naší Mléčné dráhy.
Oprava: Na překlep ve slově vesmírného upozornil Petr Zoufalý.

2. SEDS.org: Spiral Galaxies (and other disks)