Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. květen 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. květen 2024

Hvězdokupa 37

Uznání a Copyright: Sergio Eguivar

Většině nic netušících pozemšťanů se může zdát, že jasnější hvězdy v otevřené hvězdokupě NGC 2169 tvoří kosmické číslo 37. Čekali jste 42?. Z našeho pohledu nepravděpodobný číselný asterismus se jeví pouze náhodou. Nachází se v odhadované vzdálenosti 3600 světelných roků v souhvězdí Orion. Co se galaktických, neboli otevřených hvězdokup týká, je NGC 2169 malá hvězdokupa, měří asi 7 světelných roků. Hvězdy v NGC 2169 jsou staré jen asi 8 milionů let a vznikly ve stejné době ze stejného oblaku prachu a plynu. Očekává se, že se takové hvězdokupy se časem rozptýlí, jak se setkají s jinými hvězdami, mezihvězdnými mračny a zažijí gravitační slapy při svém putování galaxií. Naše vlastní Slunce pravděpodobně vzniklo v podobné otevřené hvězdokupě před více než čtyřmi miliardami let.

Galerie: Polární záře na Zemi ze sluneční aktivní oblasti 3664.

1. SEDS.org: NGC 2169