Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červen 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červen 2024

NGC 2403 v Žirafě

Uznání a copyright: (Team F.A.C.T.) Lilian Lbt - Cyrille Malo - Maxime Martin - Clément Daniel - Paul Grasset - Louis Leroux-Géré

Velkolepý vesmírný ostrov NGC 2403 se nachází v hranicích dlouhokrkého souhvězdí Žirafy (Camelopardalis). Tato spirální galaxie ve vzdálenosti přibližně 10 milionů světelných roků s rozměrem asi 50 000 světelných roků má zřejmě také více než slušný podíl obřích hvězdotvorných HII oblastí, které se vyznačují výmluvnou načervenalou září atomárního vodíku. Energii obřím HII oblastem dodávají shluky horkých, hmotných hvězd, které na konci svého krátkého a bouřlivého života explodují jako jasné supernovy. NGC 2403 je členem skupiny galaxií M81 a velmi se podobá galaxii v naší místní skupině galaxií s hojným výskytem hvězdotvorných oblastí M33 neboli Galaxii v Trojúhelníku. Jasné hvězdy na tomto portrétu NGC 2403 s paprsčitým vzhledem jsou v popředí, uvnitř naší vlastní Mléčné dráhy. V popředí hlubokého, širokoúhlého, teleskopického snímku jsou také slabá a prašná mezihvězdná oblaka, známá také jako galaktický cirrus nebo kolektivně ozářené mlhoviny. Ale slabé útvary, které se zdají vystupovat ze samotné NGC 2403, jsou pravděpodobně slapové hvězdné proudy vytažené gravitačními interakcemi se sousedními galaxiemi.

1. SEDS.org: NGC 2403
  2. Wikipedia: Camelopardalis
  3. Wikipedia: H_II_region
  4. HubbleSite.org: A Bright Supernova in the Nearby Galaxy NGC 2403
  5. APOD: 2013-12-26 Mračna vodíku v M33
  6. AstroBin.com: Louis Leroux, Astro_Pulsar, Cyrille Malo, Maxime Martin, Astroclem35, French Amateur Collaborative Telescope, Paul Grasset: NGC2403 and its unveiled extensions
  7. APOD: 2012-10-13 Prach, hvězdy a galaxie
  8. APOD: 2023-07-21 Galaktický řasnatý mrak: Mandel Wilson 9
  9. arXiv.org: Extended neutral hydrogen filamentary network in NGC 2403

Štítky: Ngc2403, Camelopardalis, Oblast H-II, Tidal tail

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety