Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červen 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červen 2024

NGC 2403 v Žirafě

Uznání a copyright: (Team F.A.C.T.) Lilian Lbt - Cyrille Malo - Maxime Martin - Clément Daniel - Paul Grasset - Louis Leroux-Géré

Velkolepý vesmírný ostrov NGC 2403 se nachází v hranicích dlouhokrkého souhvězdí Žirafy (Camelopardalis). Tato spirální galaxie ve vzdálenosti přibližně 10 milionů světelných roků s rozměrem asi 50 000 světelných roků má zřejmě také více než slušný podíl obřích hvězdotvorných HII oblastí, které se vyznačují výmluvnou načervenalou září atomárního vodíku. Energii obřím HII oblastem dodávají shluky horkých, hmotných hvězd, které na konci svého krátkého a bouřlivého života explodují jako jasné supernovy. NGC 2403 je členem skupiny galaxií M81 a velmi se podobá galaxii v naší místní skupině galaxií s hojným výskytem hvězdotvorných oblastí M33 neboli Galaxii v Trojúhelníku. Jasné hvězdy na tomto portrétu NGC 2403 s paprsčitým vzhledem jsou v popředí, uvnitř naší vlastní Mléčné dráhy. V popředí hlubokého, širokoúhlého, teleskopického snímku jsou také slabá a prašná mezihvězdná oblaka, známá také jako galaktický cirrus nebo kolektivně ozářené mlhoviny. Ale slabé útvary, které se zdají vystupovat ze samotné NGC 2403, jsou pravděpodobně slapové hvězdné proudy vytažené gravitačními interakcemi se sousedními galaxiemi.

1. SEDS.org: NGC 2403