Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červen 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červen 2024

Pandořina kupa galaxií

Uznání: NASA, ESA, CSA, Ivo Labbe (Swinburne), Rachel Bezanson (University of Pittsburgh), Processing: Alyssa Pagan (STScI)

Tato mozaika hlubokého pole představuje úžasný pohled na kupu galaxií Abell 2744 pořízený kamerou NIRCam Kosmického dalekohledu Jamese Webba. Samotná kupa Abell 2744, též zvaná Pandořina kupa galaxií, se jeví jako těžké spojení tří různých hmotných kup galaxií. Kupa se nachází v souhvězdí Sochaře (Sculptor) ve vzdálenosti asi 3,5 miliardy světelných roků. V této megakupě převládá temná hmota, která deformuje a pokřivuje strukturu prostoročasu a gravitační čočkou zobrazuje i vzdálenější objekty. Mnohé ze zdrojů zobrazených gravitační čočkou jsou velmi vzdálené galaxie z raného vesmíru, červenější než galaxie z Pandořiny kupy a jejich obrazy jsou roztaženy a zkresleny do oblouků. Výrazné difrakční paprsky pochopitelně označují hvězdy v popředí z Mléčné dráhy. Tato kosmická skříňka v odhadované vzdálenosti Pandořiny kupy měří asi 6 milionů světelných roků. Ale nepropadejte panice. Lákavou oblast můžete prozkoumat v dvouminutové videoprohlídce.

1. WebbTelescope.org: NASA’s Webb Uncovers New Details in Pandora’s Cluster