Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. červenec 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. červenec 2024

NGC 7789: Karolinina růže

Uznání a copyright: Massimo Di Fusco

V bohatých hvězdných polích Mléčné dráhy se ve vzdálenosti asi 8000 světelných roků v souhvězdí Kasiopeji (Cassiopeia) nachází hvězdokupa NGC 7789. Hvězdokupu objevila koncem 18. století astronomka Caroline Lucretia Herschel a je známá také jako Karolínina růže. Hvězdy a mezery mezi hvězdami dávají v malých dalekohledem vizuální vzhled vnořených okvětních lístků růže. Tato galaktická neboli otevřená hvězdokupa, jejíž stáří se nyní odhaduje na 1,6 miliardy let, také ukazuje svůj věk. Všechny hvězdy ve hvězdokupě se pravděpodobně zrodily ve stejnou dobu, ale ty jasnější a hmotnější rychleji vyčerpaly vodíkové palivo ve svých jádrech. Z hvězd hlavní posloupnosti jako je Slunce se vyvinuly do mnoha červených obrů, kteří jsou na tomto barevném kompozitu zobrazeni se žlutavým nádechem. Astronomové mohou na základě naměřených barev a jasností modelovat hmotnost, a tedy i stáří hvězd v kupě, které právě začínají "vypínat" hlavní posloupnost a stávají se červenými obry. Více než 50 světelných roků velká Karolinina růže zabírá poblíž středu tohoto ostrého teleskopického snímku asi půl stupně (úhlovou velikost Měsíce).

1. SEDS.org: NGC 7789
  2. SkyAndTelescope.org: IN CAROLINE HERSCHEL'S FOOTSTEPS
  3. SkyAndTelescope.org: EXPLORE CAROLINE HERSCHEL'S CELESTIAL SHOWPIECES
  4. NASA: Hubble's Star Clusters
  5. Wikipedia: Main_sequence
  6. APOD: 2001-02-23 Diagram barva - magnituda pro M55
  7. APOD: 2011-04-08 Echa z hlubin červeného obra
  8. Harvard.edu: Title: Biographical notice of Miss Caroline Herschel, Hon. Mem.
  9. AstroBin.com: Massimo Di Fusco: Caroline's Rose cluster - NGC 7789