Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. duben 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. duben 1999

WR 104: Hvězda větrník

Uznání: U.C. Berkeley Space Sciences Laboratory, W.M. Keck Observatory

Jako kosmický postřikovač trávníku prach proudícící z rotující hvězdné soustavy vytváří větrníkový vzor na tomto infačerveném snímku ve falešných barvách. Astronomové objevili tento překvapující obraz s hvězdným prachem pomocí vyspělého interferometeru a desetimetrového dalekohledu Keck I při pozorování jasné Wolf-Rayetovi hvězdy WR 104. Wolf-Rayetovi hvězdy jsou masivní objekty na cestě ke kataklysmické explozi jako supernova - jsou natolik rozžhavené a jasné, že jejich intenzivní světlo začíná vypuzovat materiál pryč hvězdným větrem. Problém je, že jejich světlo je tak intenzivní, že každé zrnko prachu by mělo být zničeno! Možné řešení tohoto prašného dilema je že existuje skrytá doprovodná hvězda v jasné centrální oblasti která generuje větrné interakce jež chrání relativně úzkou prachovou oblast od světla WR 104. Jak binární systém rotuje, rozesévá přežívající prachové částice do rozpínající se spirály.

Štítky: Binary star, Prach, Žhavá hvězda, Wolf rayet star