Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. duben 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. duben 1999

Sluneční rázová vlna

Uznání: Barry Reynolds (Perth, Australia) and the SOHO - EIT Consortium

Dne 27.září 1997 proběhla po slunečním povrchu rázová vlna rychlostí 250 až 600 kilometrů za sekundu. Pozorovatel Barry Reynolds na planetě Zemi fotografoval expandující rázovou vlnu (vlevo) ve světle emitovaném atomy vodíku na slunečním povrchu. Jeho objevný snímek byl nádherně potvrzen snímkem v daleké ultrafialové oblasti (vpravo) rázu běžícího přes sluneční horní atmosféru jak jej zaznamenala družicová observatoř SOHO. Na obou snímcích je vidět jasné sluneční erupci blízko středu obloukovité struktury představující frontu rázové vlny. Rázová fronta je tmavá na pozemním snímku a jasná na ultrafialovém snímku. Předpokládá se, že tyto rázové fronty sledují třírozměrné poruchy způsobené erupcemi, ale badatelé si nejsou přesně jisti jaký fyzikální mechanismus je způsobuje. Spolu s dalšími silnými jevy nazývanými koronální výtrysky hmoty jsou sluneční erupce známy vyvrhováním proudů energetických částic které ovlivňují zemskou magnetosféru a družice obíhající Zemi.

Štítky: Moretonova vlna, Rázová vlna, Vzplanutí, Slunce

Slnko AR2871

Slnko-oblasť AR2871 dva dni po erupcii.