Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. květen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. květen 1999

Topografie Marsu

Uznání: MOLA Team, MGS Project, NASA

Kontrastní barvy označují různou výšku na této nové topografické mapě Marsu s vysokým rozlišením. Právě uvolněná data byla nasnímána v letech 1998 a 1999 laserovým výškoměrem (MOLA) na palubě sondy Mars Global Surveyor. Marťanská topografie se nachází v rozpětí přes 19mil mezi nejvyššími vulkanickými vrcholky (bílá) a nejnižšími oblastmi (fialová). Spolu s výrazným rozdílem mezi nízko položenou severní polokoulí (nahoře) a vysokopoloženými jižními oblastmi (dole) rudé planety je jedna z nejpozoruhodnějších charakteristik na mapě velká modrofialová jižní proláklina odpovídající pánvi Hellas. Marsova nejhlubší pánev je asi výsledkem dopadu planetky a rozměr kolem 1300mil napříč ji činí největší impaktní strukturou ve Sluneční soustavě. Očekává se, že zkoumání bohaté topografické databáze z přístroje MOLA povede k porozumění toku vod a geologické historie Marsu.

Štítky: Laserový výškoměr, Mapa, Topografie, Mars