Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. září 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. září 1999

Horní konjukce Merkura

Uznání: SOHO - LASCO Consortium, ESA, NASA

V astronomickém žargonu je vnitřní planeta v horní konjunkci, když se nachází na opačné straně Slunce od Země. Merkur, nejvnitřnější planeta Sluneční soustavy dnes přechází tímto bodem své dráhy. Ve skutečnosti, tento nedávný snímek ze slunečního koronografu na palubě vesmírné observatoře SOHO ukazuje Merkura v poloze velmi blízké Slunci jak je vidět z pozorovacího místa poblíž Země. Koronograf používá vnitřní zákrytový disk k zastínění intenzivní sluneční záře, která jinak tento pohled zakrývá pro pozemské pozorovatele. Stín zakrývajícího disku je ve středu ve středu s bílým kruhem označujícím velikost a polohu Slunce. Merkur je jasná tečka s vodorovnou čárou (digitální artefakt), zatímco slabé tečky rozeseté po poli jsou hvězdy. Též jsou viditelné jasné oblasti sluneční vnější atmosféry. Jak Merkur pokračuje na své dráze tak 15. listopadu bude přecházet přes sluneční disk což bude pozorovatelné ze Země.

Štítky: Oběžná dráha, Konjunkce, Merkur