Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. květen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. květen 2014

Jupiterova Velká rudá skvrna z Voyageru 1

Uznání: NASA, JPL; Digital processing: Björn Jónsson (IAAA)

Co se stane s Jupiterovou Velkou rudou skvrnou? Již od 1930-tých let se pozoruje její zmenšování, ale rychlost smršťování Velké rudé skvrny se v posledních letech zvýšila. Velká rudá skvrna je hurikánem větším než Země, který zuří přinejmenším tak dlouho, co ji mohly dalekohledy pozorovat. Podobně jako většina astronomických úkazů, ani Velká rudá skvrna nebyla předpovězena, ani bezprostředně pochopena po svém objevu. I když se zdá, že svou roli hrají malé víry, které oblačný systém krmí, tak lepší porozumění tohoto obřího bouřkového mračna zůstává předmětem výzkumu a může vyústit do lepšího pochopení počasí zde na Zemi. Obrázek nahoře je digitálním vylepšením snímku Jupiteru, který v roce 1979 pořídila kosmická sonda Voyager 1, když kolem největší planety Sluneční soustavy prolétala. K Jupiteru nyní míří kosmická sonda Juno organizace NASA, která tam přiletí v roce 2016.

Průzkum: Líbí se vám úvodní otázky APODu?

Štítky: Jupiter, Velká rudá skvrna, Voyager