Úvodní strana  >  Kalendář akcí  >  Pozorování večerní oblohy pro nevidomé a slabozraké

Pozorování večerní oblohy pro nevidomé a slabozraké

Hvězdárna a planetárium Brno společně s Agorou (unikátní vzdělávací akce, zaměřená na informační a komunikační technologie pro uživatele s těžkým zrakovým postižením, kterou od roku 2015 pořádá Středisko Teiresiás Masarykovy univerzity) zvou nevidomé a slabozraké na Pozorování večerní oblohy.

Místo konání akce: Hvězdárna a planetárium Brno, Kraví hora 522/2, Brno-střed-Veveří, Česko
Termín konání akce: 01.11.2019 od 19:00 do 20:30

Program: Zajímá vás, která souhvězdí, planety, hvězdokupy či jiné objekty budou vévodit večerní obloze? Potom se s námi vydejte na hvězdárnu!

Na procházku večerní oblohou nevidomé a slabozraké opět zvou Agora a Hvězdárna a Planetárium Brno. V pozorovatelně hvězdárny vás demonstrátoři seznámí s aktuální večerní oblohou, ale též s přístroji v pozorovatelně. Pro účastníky budou připraveny hmatové pomůcky vyhotovené 3D tiskem (opět o něco dokonalejší, než minule).

Zaměříme se především na takzvané deep sky objekty – objekty hlubokého vesmíru, které leží mimo sluneční soustavu: kulovou hvězdokupu M15, otevřenou dvoj-hvězdokupu s názvem Chí a Há, planetární mlhovinu M27 a M57, galaxii v Andromedě M31. A také na Měsíc, který bude v první čtvrti.

Pokud bude zataženo, máme pro vás připravený alternativní (velmi podobný) program.

Kde a kdy: 1. listopadu 2019 od 19.00 do 20.30. Hvězdárna a planetárium Brno, Kraví hora 522/2, Brno. Je nutná registrace (viz dále). Zájemce prosíme o dochvilnost!

Vstupné: Vše je zdarma. Nic neplatíte!

Jak se zaregistrovat: Setkání je určeno pro osoby se zrakovým postižením. Vidící se mohou účastnit jako doprovod. Na setkání se můžete zaregistrovat prostřednictvím e-mailu petr.dusek@nesmir.cz. Maximální počet účastníků je limitován. Během registrace prosím o sdělení následujících informací: Vaše jméno a příjmení, počet účastníků (počítejte i případného průvodce / průvodkyni), E-mailový kontakt na vás, jestli máte zájem o doprovod na hvězdárnu, případně další informace.

Více případných informací viz https://nesmir.cz/nesmirna-setkani

Štítky: Nevidomí

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.