Úvodní strana  >  Kalendář akcí  >  Pozorování zákrytu Marsu Měsícem

Pozorování zákrytu Marsu Měsícem

Jako předvánoční dárek si pro nás ve čtvrtek 8. prosince 2022 ráno připravila obloha nevšední astronomický úkaz - zákryt jasného Marsu úplňkovým Měsícem. Hvězdárna bude otevřena od 5:30 hodin, v případě špatného počasí proběhne ukázka v planetáriu.

Místo konání akce: Ždánická hvězdárna a planetárium Oldřicha Kotíka
Termín konání akce: 08.12.2022 od 5:30 do 7:15

Jasná a nápadně naoranžovělá „hvězda“, kterou lze v těchto dnech a týdnech spatřit večer nad severovýchodním horizontem, je planeta Mars. A právě tomuto tělesu se nyní vyplatí věnovat pozornost, protože Mars dosahuje svého největšího lesku a nastávají ideální podmínky k jeho pozorování. Za této jasnosti si bez problému všimnete jeho barvy a uvědomíte si, proč získal Mars v historii označení boha války. Dne 1. prosince se tato planeta nejvíce přiblížila k Zemi a 8. prosince se ocitne v tzv. opozici se Sluncem, čili přesně na opačné straně oblohy. Navíc, právě v tento den, ve čtvrtek 8. prosince těsně po 6:00 hodině ráno, nastane zajímavý úkaz - zákryt Marsu Měsícem, posledním úplňkem tohoto roku. I když na své pouti oblohou míjí Měsíc planetu Mars každý měsíc, jen málokdy se stane, aby tuto planetu zakryl a jen úplně vzácně, aby byla planeta Mars zakryta právě v období svého největšího lesku. Tento úkaz bude možné bez problému pozorovat i očima, ale lepší pohled vám nabídne triedr a úplně nejlepší astronomický dalekohled s větším zvětšením. V každém případě je však potřeba zvolit si vhodné pozorovací stanoviště s odkrytým výhledem na západ. Večer bude sice nepřehlédnutelná dvojice Mars - Měsíc nad východem, ale během noci projde celou oblohou až k západnímu obzoru. Po prvním doteku se začne relativně velký kotouček Marsu nořit za disk Měsíce a než se úplně skryje, bude mu to trvat asi půl minuty. Na druhé straně Měsíce se pak Mars vynoří za necelou hodinku, několik minut před 7:00 hodinou. Tou dobou však již bude svítat a Měsíc bude poměrně nízko nad obzorem.

Naše hvězdárna bude u příležitosti tohoto úkazu otevřena pro veřejnost od 5:30 hodin. Toto mimořádné pozorování bude zdarma, k dispozici budou triedry, Somet binar i nový hlavní astronomický dalekohled naší hvězdárny. V případě špatného počasí si budete moci tento úkaz prohlédnout v našem planetáriu.

Takže den „D“ a hodina „H“ začátku kosmického divadla na ždánické hvězdárně je čtvrtek 8. prosince 2022 v 5:30 hodin.

Jste srdečně zváni!