Úvodní strana  >  Novinky  >  Vyhlášení snahy za zachování tmavé oblohy na Bystřicku
Petr Sobotka Vytisknout novinku

Vyhlášení snahy za zachování tmavé oblohy na Bystřicku

26. května 2017 se v Bystřici nad Pernštejnem uskuteční podpis Memoranda za zachování tmavé oblohy na Bystřicku. Česká astronomická společnost bude jedním ze signatářů a podpis za ní učiní její čestný předseda Dr. Jiří Grygar.

Podpisem Memoranda za zachování tmavé oblohy na Bystřicku se dovrší mnohaměsíční příprava občanské iniciativy Bystřická obloha, ke které se postupně přidaly Správa CHKO Žďárské vrchy, Česká astronomická společnost a 38 obcí Mikroregionu Bystřicko.

V České republice se čím dál více ukazuje, že občanské, ale i komunální iniciativy a také zájem ochrany přírody předbíhají zájem státu. To se snad ale změní po dokončení práce mezirezortní komise ke světelnému znečištění svolané ministrem životního prostředí Richardem Brabcem, která pracuje od února a zhruba za měsíc předloží do vlády svojí analýzu a doporučení k ochraně obyvatel a přírody před světelným znečištěním.

Program akce

Štítky: Světelné znečištění

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.